BUXORO SOLIQ TEXNIKUMI
Buxoro shahar, Piridastgir ko‘chasi 20 uy

Ta‘lim  muassasalarining  Metodik  kengashi  to‘g‘risida Nizom

I.Umumiy  qoidalar

1.Ta‘lim  muassasalaridagi    metodik  ishlarni muvofiqlashtirish  maqsadida  O‘rta maxsus professional ta‘limi muassasasida  metodik kengashi  tashkil etiladi.

2. Metodik kengash jamoa  organi  bo‘lib,  ta‘lim muassasasida metodik xizmat ko‘rsatuvchi  xodimlarni  birlashtiradi.

3. Metodik  kengash  ta‘lim muassasasida  metodik  ishlarni tashkillashtirishda  yo‘riqnoma beruvchi organ  hisoblanadi.

4. Metodik kengash o‘z faoliyati  davomida  Bola huquqlari  to‘g‘risidagi  Konvensiyaga, «Ta‘lim to‘g‘risida»gi   Qonun,  Kadrlar tayyorlash milliy  dasturiga,  ta‘lim boshqaruvi organlari va ta‘lim  muassasasi tomonidan tasdiqlangan me‘yoriy hujjatlar, ta‘lim muassasasi Ustavi   hamda  ushbu  Nizomga  amal   qiladi.

II. Kengashning asosiy  vazifasi

           5. Metodik kengash   ta‘lim muassasalariga  qo‘yilgan  quyidagi  vazifalarni  bajarish  uchun  tashkil etiladi:

  • Ta‘lim muassasasidagi  metodik  ishlar,  o‘qituvchilarning pedagogik faoliyatini  muvofiqlashtirib borish; 
  • Ta‘lim muassasasi  metodik  ishlarini  asosiy  yo‘nalishlarini  belgilash;
  • Ta‘lim  muassasalaridagi    metodik  xizmat  ko‘rsatishning maqsad va vazifalarini  belgilash;
  • Ilmiy,  metodik, didaktik  materiallar, o‘quv dasturlari  bilan  taminlash;
  • Ta‘lim muassasalarida  yangi pedagogik  texnologiyalar  ishlab  chiqishga  qaratilgan ilmiy  izlanishlarni  tashkillashtirish;
  • Kasbiy mahoratni  takomillashtirish, dars  berishning  turli metodlari, ta‘lim muassasasini  o‘quv metodik va  moddiy rivojlantirish  borasida  tavsiyalar  berish;
  • Ta‘lim muassasasi  xodimlari  attesstatsiyasida ishtirok etish;
  • Yangi pedagogik  texnologiya asosida  dars o‘tish  metodlarini   sinovlardan  o‘tkazish;
  • Ijodiy  ishlayotgan  ilg‘or  ish tajribaga  ega  bo‘lgan  pedagoglarni  aniqlash  va ularning  ish  tajribalarini  ommalashtirish;
  • Ta‘lim  sohasidagi  ilg‘or  ish tajribalar  bilan  tajriba  almashish  maqsadida  boshqa ta‘lim  muassasalari  va ilmiy  tekshirish  muassasalari bilan  hamkorlik qilish;
  • Dars   jarayoniga  yangi o‘quv – metodik  va  didaktik  materiallarni  tatbiq etish hamda  zamonaviy  axborot  texnologiyalari, resurs markazlaridan foydalanishni joriy etish;
  • Yosh  mutaxassislarga  ilg‘or  pedagogik  ish tajribaga ega bo‘lgan  o‘qituvchilarni  biriktirish;
  • O‘qituvchilarning pedagogik va metodik mahoratini oshirishga doir ishlarni amalga oshirish;
  • Pedagoglarni  kursdan keyingi faoliyatlarini tahlil qilish va ularni o‘z ustida ishlash rejasi bo‘yicha ijodiy hisobotlarni eshitish;
  • Tashqi  va ichki nazorat natijalariga ko‘ra DTS talablari bajarilishida aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish chora-tadbirlarini belgilash va bajarilishini nazorat qilish;
  • Yo‘nalishlar va fanlar bo‘yicha fan kafedralar  hisobotini eshitish, muhokama qilish va ular faoliyatini takomillashtirish bo‘yicha tavsiyalar  berish;
  • Pedagog  xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish bo‘yicha materiallarni tayyorlash;
  • Fakultativ, mustaqil ishlar, to‘garak,  ishlari, fan olimpiadalarining birinchi bosqichlari, ko‘rik-tanlovlar o‘tkazilishi va ular samarasini nazorat qilib boradi.

 III. Metodik  kengashning  faoliyatidagi  asosiy yo‘nalishlar

6. Fanlar kesimida  o‘qitilishning  natijasini  tahlil qilish;

  • o‘quv dasturi  mazmuniga  minimal  o‘zgartirish  kiritishda  ishtirok etish;
  • o‘quv fani bo‘yicha  dars o‘tish  metodikasiga  oid  metodik ma‘ruza uyushtirish va o‘qituvchilarning  malakasini  va malakaviy  toifasini  oshirishda  ishtirok etish;
  • taqvim-mavzu rejasini muhokama  qilish va  tasdiqlash;
  • yangi  axborot  texnologiyalarni  joriy etish bo‘yicha  pedagogik tadqiqotlar  olib borish;
  • o‘quv laboratoriya  bazasini  takomillashtirish  bo‘yicha  ishlarni tashkillashtirish;
  • tajriba  almashish  maqsadida   fan o‘qituvchilarning a‘zolarining  darslarini  kuzatish va tahlil qilishni  tashkillashtirish;
  • ta‘lim muassasasida (fan o‘qituvchilari doirasida) ijodkor, iqtidorli talabalar bilan alohida ish olib borilishini ta‘minlash;
  • o‘zaro  tajriba almashish  maqsadida  fanlararo  bog‘liqligi  bo‘lgan  o‘qituvchilar  bilan  qo‘shma  kengash  o‘tkazish;
  • o‘zaro  tajriba almashish  maqsadida boshqa  ta’lim muassasalari    fan kafedralari  ish   tajribasini  o‘rganish;
  • tajribasiz  va  yosh mutaxassislarni  ilg‘or ish tajribaga  ega bo‘lgan  pedagoglarga  biriktirishni   tashkil etish;
  • fanlar bo‘yicha  olimpiada, konkurslar , musobaqalar  o‘tkazish  bo‘yicha  nizom  ishlab  chiqishda tavsiyalar berish.

IV.  Kengash ishini  tashkil etish

  • Metodik kengash  tarkibi  o‘quv muassasasining  direktori  buyrug‘i bilan  rasmiylashtiriladi.
  • Metodik kengash tarkibiga o‘quv bo‘limi boshlig‘i, uslubchi, ilg‘or fan  o‘qituvchilar kiradi.
  • Metodik kengashga  ta‘lim muassasa  direktorining  o‘quv ishlari  bo‘yicha  o‘rinbosari  rahbarlik qiladi.
  •  Kengash  ishi tuzilgan  yillik  ish reja asosida tashkil etiladi.

Ish reja  kengash  raisi  tomonidan   tuzilib,  direktor  bilan  kelishilgan  holda  metodik kengashda ko‘rib  chiqiladi va  ta‘lim muassasa ilmiy   pedagogika  kengashida  tasdiqlanadi.

11. Kengash  yig‘ilishi doimiy  ravishda  har ikki oyda  bir marotaba o‘tkaziladi. Kengash bayonnomasiga kengash raisi  va  kotibi  imzo qo‘yadi. Agar  kengashda  boshqa  yo‘nalishdagi  masalalar  muhokama  qilinsa, o‘sha  yo‘nalish  rahbari  taklif  etiladi qabul qilingan  tavsiyalar  kengash  yig‘ilishlarini qayd etish kitobiga kiritiladi.

VI.  Metodik kengash huquqi

12. Metodik kengash  quyidagi  huquqqa ega:

  • O‘qituvchining malakaviy  toifasini  oshirish  bo‘yicha taklif va tavsiya   tayyorlash;
  • Ta‘lim muassasasida  o‘quv  jarayonini  yaxshilash  bo‘yicha  taklif berish;
  • Ilg‘or pedagoglarning ish tajribalarini  nashr  qilish  masalasini qo‘yish;
  • Ta‘lim   muassasasi  rahbariyati  oldiga, tajriba-sinov  ishlarida, ilmiy –metodik  izlanishlarda  faol  ishtirok  etgan  xodimlarni moddiy  rag‘batlantirish  to‘g‘risida masala  qo‘yish;
  • O‘qituvchilarga  malaka  oshirish  bo‘yicha  tavsiyalar berish;

13. Kengash o‘z faoliyati  doirasida  ta‘lim muassasasi ilmiy pedagogik  kengashiga  hisobot  beradi.

14. Kengash  ish faoliyatini  ta‘lim muassasasi  direktori (yoki u tayinlagan shaxs) ta‘lim muassasasining  ichki  nazorati  doirasida  nazorat  qiladi.

VII.  Metodik kengash hujjatlari

15.Metodik kengash faoliyatiga doir   quyidagi hujjatlar  bo‘lishi shart:

  • Metodik kengash  a‘zolari haqida ma‘lumot
  • ish rejasi
  • hisobotlar
  • yig‘ilish bayonnomalari.
  • Kengash tomonidan  tahlil qilingan materiallar  va berilgan tavsiyalar.
  • Kengash hujjatlari ta‘lim muassasasi ish yuritish hujjatlari bilan birga 3 yil saqlanadi.

Pedagoglarning ta‘lim-tarbiya sohasidagi  eng  yaxshi ish tajribalarini o‘rganish, umumlashtirish  va  ommalashtirish bo‘yicha  yo‘riqnoma

  Ta‘lim islohotlarining hozirgi bosqichida, vazifalarning muvaffaqiyatli hal etilishida ilg‘or ish tajribalarni o‘rganish, umumlashtirish, ommalashtirish va amaliyotga tadbiq qilib borish muhim ahamiyatga ega.

Ilg‘or ish tajribalarini o‘rganish va ommalashtirish o‘qituvchilarning kasb mahoratlarini takomillashtirishning eng qulay shaklidir. Ilg‘or ish tajriba bu o‘qituvchining o‘z pedagogik faoliyatiga ijodkorona va novatorlarcha yondashib, o‘quvchilarga ta‘lim-tarbiya berishning yangi yo‘llarini izlab topishdir.

Ilg‘or ish tajribalar quyidagi mezonlar  asosida aniqlanadi:

  • Natijaviyligi, o‘quv-tarbiya ishlari natijalarining muntazamliligi va yuqori darajadaligi;
  • dolzarbligi va ijtimoiy ahamiyati, o‘quv-tarbiya vazifalarining effektiv bajarilishi, boshqaruv faoliyati mazmunining takomillashtirilishi;
  • pedagogik amaliyotdagi zarurligi, faolligi va istiqbolliligi;
  • yangiligi,  amaliyotdagi metodikaga qo‘shgan yangi usullari;
  • pedagogik jarayonda yangi qonuniyatlarni kashf etishga ta‘siri, pedagogika va metodikadagi  erishilgan natijalar zamonga  mosligi;
  • isbotlanganligi, yuqori  natijaviyligi va samaradorligi;
  •  o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarni egallashdagi sifat ko‘rsatkichlarining yuqori natijaviyligi va ilg‘or tajriba   shaxsni rivojlanish, tarbiyalanish darajasiga   yo‘nalganligi; 
  • barqarorligi,bir necha marta yuqori natijaga erishganligi, har xil sharoitda sinab ko‘rilganligi;
  •  ommaviy ravishda amaliyotda tajribani ijodiy qo‘llash imkoniyati (maxsus sharoitga mo‘ljallangan tajribalarni ommalashtirishga tavsiya etilmaydi);
  •  optimalligi, minimal vaqt, sharoit va vositalarda yuqori natijaga erishganligi;
  •  butunligi, tajriba o‘quv-tarbiya jarayonining qismi sifatida ko‘rilishi.